Na blagdan sv. Stjepana Prvomučenika, 26. prosinca 2024. biskup Ivo Martinović predvodio je euharistijsko slavlje u srednjovjekovnoj požeškoj crkvi sv. Lovre.
Započinjući homiliju biskup je kazao kako su riječi iz naviještenog Matejeva evanđelja povezane s mučeničkom smrću sv. Stjepana. Podsjetio je potom na teške riječi koje Isusu upućuje svojim učenicima: „Čuvajte se ljudi, jer će vas predavati vijećima i po svojim će vas sinagogama bičevati.“ (Mt 10,17) „Svi će vas zamrziti zbog imena moga.“ (Mt 10,22) Poručio je potom kako se ta mržnja i odbacivanje radi Isusova imena često događa ondje gdje ju najmanje očekujemo, od naših najbližih i u obiteljima. „Nastaju i bit će podjele radi onih koji prihvaćaju Isusa ili ne prihvaćaju, radi onih koji ga ljube i žele slijediti i onih koji ga ne prihvaćaju i odbacuju iz svoga života.“ Biskup je zatim pojasnio kako se vjera ne prihvaća ili odbacuje na različite načine. „Mnogi odbacuju Boga zato što ga nisu upoznali. Česti razlog jer neki ne žele upoznati Boga je ljudska oholost. Neki ga odbacuju jer ne mogu prihvatiti da Bog može djelovati drugačije od naše logike, naših stavova i spoznaje. Mi imamo svoje okvire i granice zbog kojih često ne prihvaćamo tuđe riječi, stavove i mišljenja o bilo čemu, a onda pogotovo kad je riječ o Bogu“, zaključio je biskup.
Nastavio je svoje promišljanje o naviještenom prvom čitanju iz Djela apostolskih u kojem sv. Luka donosi izvještaj o mučeništvu sv. Stjepana kojega su Židovi odbacili. „Stjepan je kao đakon bio poslužitelj kod oltara, bio je svjedok ljubavi Božje svojim djelima, obilazeći bolesnike i noseći svetu pričest bolesnicima i utamničenima. Uz to on je i naviještao evanđelje i govorio o Isusu Kristu. Oni koji su ga slušali raspravljali su s njime. Iako nisu imali toliku snagu i moć riječi da odgovore na njegova svjedočanstva, ipak nisu prihvaćali njegove riječi. Mržnja prema Isusu Kristu je ključni razlog zašto su sv. Stjepana odbacili i kamenovali.“ Biskup je zatim primijetio kako je ista mržnja bila prisutna i prema Isusu Kristu kojega su ljudi odbacili i razapeli jer nisu željeli prihvatiti istinu i ljubav Božju. Ustvrdio je kako će to odbacivanje Božje ljubavi biti prisutno do kraja povijesti. „Bit će ljudi koji će prihvaćati Božju ljubav i Božje svjetlo, a bit će i onih koji ga neće prihvaćati radi osobnih stavova, interesa ili straha da se ne bi morali promijeniti. Radije će izabrati da ostanu udaljeni od Boga.“ Naglasio je potom kako je sv. Stjepan u trenutku muke i umiranja molio za svoje ubojice. „To je ono što nam je najteže shvatiti, da smo pozvani moliti za one koji nam čine zlo i nepravdu, koji nas na bilo koji način ubijaju. U tome nam je uzor i Isus na križu, opraštao je onima koji su ga osudili i razapeli. To je tajna Isusa koji se rodio u Betlehemu, to je tajna betlehemske ljubavi koja ljubi ne samo u rođenju, nego u darivanju života, djelima, žrtvi i umiranju. Sv. Stjepan je upravo svjedok takve ljubavi. Danas nas poziva da poput njega, snagom Duha Božjega svjedočimo ljubavlju za Boga, do kraja života – do smrti. I kad su u pitanju preziri, poniženja, lažne osude, nepravde i sama smrt, pozvani smo na ustrajnost u vjeri i ljubavi prema Bogu. Ta ustrajnost je potrebna kako bismo uistinu posvjedočili da nam je Isus, novorođeni Spasitelj temelj sadašnjeg života i da s njim gradimo svoju vječnost. Molimo zagovor sv. Stjepana da nam udijeli snagu ljubavi koja se svjedoči djelima. Po tome ćemo biti prepoznatljivi kao pravi Isusovi učenici, služitelji njegove ljubavi prema svim ljudima“, zaključio je biskup.