Otvorene 30. Orguljaške večeri u požeškoj Katedrali

Jubilarne 30. Orguljaške večeri u požeškoj Katedrali otvorene su prigodom 28. obljetnice uspostave Požeške biskupije u subotu 27. rujna 2025. godine koncertom sopranistice Marije Ticl i orguljaša Krešimira Klarića.

Na početku je sve prisutne pozdravio Dragan Hrgić, prepošt Stolnog kaptola sv. Petra. Istaknuo je da Orguljaške večeri već tri desetljeća obogaćuju kulturni život Požege ljepotom sakralne glazbe i zvukom orgulja. Naglasio je kako ova manifestacija nadilazi običan koncertni program te povezuje prošlost i sadašnjost kroz susret tradicije, duhovnosti i umjetnosti. Zahvalio je svima koji su doprinijeli organizaciji te izrazio želju da koncertne večeri budu poticaj na duhovnu obnovu i kulturni ponos. Najavio je potom sopranisticu Mariju Ticl i orguljaša Krešimira Klarića, podsjećajući da će njihov koncert spojiti staru i novu glazbu, gregorijanski koral i sakralna djela, stvarajući dijalog među stilovima i epohama.

Nazočnima se potom obratio požeški biskup Ivo Martinović istaknuvši simboliku Katedrale sv. Terezije Avilske kao mjesta molitve, vjere i ljepote u kojem se stoljećima prožimaju umjetnost i duhovnost. Podsjetio je da zvuk orgulja ima posebno mjesto u povijesti toga prostora te da su na tom temelju sazrjele i Orguljaške večeri koje već tri desetljeća „okupljaju umjetnike i vjernike u zahvalnosti za dar vjere, kulture i zajedništva“. Poručio je kako je umjetnost dar Duha u kojem se očituje sklad Božjega i ljudskog djelovanja.

Govoreći o ulozi orgulja, nazvao ih je „kraljicom instrumenata“ koja u Katedrali pomaže srcima da se uzdignu prema svetomu. Naglasio je da Orguljaške večeri nisu tek kulturni program nego čin ispovijedanja vjere i zahvalnosti, trenutak kada umjetnost postaje sredstvo Božje blizine.

U osvrtu na ovogodišnji program s nastupima uglednih glazbenika istaknuo je da zvukovi koje će publika slušati nisu samo estetski doživljaj, nego prilika za prepoznavanje Božje prisutnosti u umjetnosti. Citirajući Katekizam Katoličke Crkve, biskup je kazao: „Sveti umjetnički izrazi istinska su ljudska stvaralaštva. Oni, na način koji im je vlastit, odražavaju neizmjernu ljepotu Boga i upućuju ljudski um i srce k njemu“ (KKC 2502). U završnom dijelu obraćanja naglasio je kako nas orguljaške večeri pozivaju na zajedništvo. „Svatko svojim darom pridonosi cjelini, a upravo u toj skladnosti otkrivamo sliku Crkve u kojoj svaki član, svojim poslanjem i služenjem, doprinosi dobru cijele zajednice. Tako i glazba, koja nastaje u zajedništvu umjetnika i slušatelja, postaje istinski znak nade i mira koje Krist daruje.“ Pozdravljajući naposlijetku izvođače i sve nazočne, biskup je proglasio Orguljaške večeri u požeškoj Katedrali otvorenima.

Repertoar koncerta otvorenja obuhvatio je glazbenu baštinu od srednjovjekovnog korala, preko baroka i klasike, do romantičkog izraza i improvizacije. Strukturiran je oko gregorijanskog misnog ordinarija Missa XI (Orbis factor). Temeljni stavci (Kyrie, Gloria, Credo, Sanctus, Agnus Dei, Ite missa est) raspoređeni su i izmjenjivani s vokalnim i instrumentalnim djelima različitih autora. Izvedena je Taizé skladba „Nada te turbe“ uz uvodnu improvizaciju orguljaša Klarića. U središnjem dijelu programa, uz gregorijanske napjeve „Orbis factor“, izvedena su djela europskog repertoara.

Marija Ticl, sopranistica koja je završila studij u Puli i Grazu i djeluje kao zborovođa Katedralnog zbora u Požegi, interpretirala je djela iz različitih stilskih razdoblja. Izvedena je Dvořákova pjesma „Bože, Bože! Píseň novou zpívati budu Tobě na loutně“. Ticl je također izvela Mozartovu „Alelluju“ iz moteta Exultate, jubilate te Händelovu ariju „Rejoice greatly“.

Orguljaš Krešimir Klarić, diplomant orgulja i kompozicije, glavni orguljaš Hrvatskog nacionalnog svetišta sv. Josipa u Karlovcu i asistent na Muzičkoj akademiji u Zagrebu, izveo je instrumentalne dijelove i improvizacije. Zaključni dio koncerta uključio je Fauréov „Pie Jesu“ iz Rekvijema te je na kraju izveden gregorijanski otpust „Ite missa est“.