U nedjelju 12. listopada 2025. godine, u nizu Orguljaških večeri u požeškoj Katedrali, solistički koncert održala je slovačka orguljašica Monica Melcova. Program je obuhvatio djela različitih stilskih razdoblja, od barokne transkripcijske prakse preko francuske plesne tradicije do neoklasicističkog izraza i suvremene improvizacije.
Pozdravljajući nazočne na četvrtom koncertu u nizu Orguljaških večeri, voditeljica Katedralnog zbora u Požegi Marija Ticl je predstavila solisticu i uvela nazočne u sadržaj koncerta koji je započeo djelom Johanna Sebastiana Bacha, „Koncertom u D-duru BWV 972“, transkripcijom Vivaldijevog violinskog koncerta RV 230. U prvom stavku „Allegro“ prisutna je ritornelna forma s izmjenom tematskih cjelina i figurativnih epizoda, u skladu s tipičnim koncertantnim stilom talijanskog baroka. „Larghetto“, oblikovan kao arija s cantabile melodijom u gornjem glasu, počiva na akordskoj pratnji u stabilnom ritmu. Završni „Allegro“ vraća se pokretljivom sekvencijalnom motivskom razvoju i imitacijskim ulascima, čime se postiže dinamična razrada početnog materijala. Slijedila je „Aria u F-duru BWV 587“, kraće djelo oblikovano u varijacijskoj strukturi temeljeno na francuskoj pjesmi „À la claire fontaine”, u kojoj je izvorna melodija prepoznatljiva unatoč ornamentalnim intervencijama i povremenim imitacijama.
Francuska barokna tradicija predstavljena je „Passacailleom“ Henryja Desmaresta iz 1697. godine. Kompozicija počiva na stalnom basovom obrascu u trodijelnom metru koji se neprekidno ponavlja, dok se gornji glasovi razvijaju u varijacijskom slijedu. Ornamentika i jasno profilirani ritamski naglasci povezuju djelo s francuskom dvorskom plesnom estetikom kraja 17. stoljeća.
U nastavku programa uslijedilo je djelo Mauricea Ravela „Couperinov grob M.68“, izvorno skladano za klavir kao hommage Françoisu Couperinu. Izvedena su dva stavka: „Prélude“, obilježen kontinuiranim linearnim kretanjem i toccatnom fakturom s modalnim harmonijskim pomacima, te „Menuet“ koji rekreira oblik tradicionalnog plesnog stavka kroz simetričnu frazu i neoklasicističku harmonizaciju. Orguljska tekstura omogućila je dodatno naglašavanje polifone jasnoće.
Program je zaključen improvizacijom Monice Melcove pod naslovom „Improvizacija na ime Ravel“. Temelji se na motivu izvedenom iz slova skladateljeva imena prema tradiciji glazbenih kriptograma. Struktura obuhvaća četiri stavka: „Prélude“, oblikovan kao slobodni uvod u toccatnom gestu; „Scherzo“, utemeljen na ritamskim kontrastima; „Berceuse“, s ostinatom u basu i lirskom melodijom u gornjem glasu; te „Epilogue“, koji kombinira motive prethodnih stavaka u slobodno oblikovanom završetku.
Monica Melcova glazbeno obrazovanje započinje u dobi od pet godina. Nakon školovanja na Konzervatoriju u Košicama, orgulje studira u klasi Michaela Radulescua na Sveučilištu za glazbu i izvedbene umjetnosti u Beču, gdje 1999. godine diplomira s najvišim ocjenama i počasnom nagradom austrijskog Ministarstva za kulturu i obrazovanje. Iste godine započinje poslijediplomski studij u klasi Oliviera Latryja i Michela Bouvarda na Visokom nacionalnom konzervatoriju u Parizu. Godine 2002. postaje rezidentna orguljašica Koncertne dvorane Kitara u japanskom gradu Sapporo, gdje održava majstorske tečajeve i nastupa na istaknutim pozornicama poput Suntory Hall u Tokiju, Metropolitan Art Spacea, Opera City Halla, Minato Mirai Halla, Niigata Performing Centra i Morioka Civic Halla. Od 2006. do 2011. predaje na Konzervatoriju Gaston Litaize te istovremeno djeluje kao glavna orguljašica crkve Saint Martin de Champs. Od rujna 2008. predaje improvizaciju na Glazbenoj akademiji Musikene u San Sebastianu, a od 2020. do 2022. bila je gostujući profesor na Kraljevskoj glazbenoj akademiji u Kopenhagenu. Od 2023. godine umjetnička je ravnateljica orguljskog natjecanja u slovačkom gradu Dolny Kubín te majstorskih tečajeva pri Scholi Arvenzis. Redovito sudjeluje kao članica žirija na uglednim međunarodnim orguljaškim natjecanjima poput Grand Prix de Chartres, natjecanja za orguljsku improvizaciju u Haarlemu i Leipzigu, Martini Organ Competition u Groningenu te natjecanja u Dudelangeu i Saint-Mauriceu.
Sljedeći važan događaj u nizu Orguljaških večeri u požeškoj Katedrali održat će se u predvečerje svetkovine sv. Terezije Avilske, u utorak 14. listopada 2025. godine. Nakon euharistijskog slavlja u požeškoj Katedrali, s početkom u 19.15 sati slavit će se služba prvih Večernjih hvala svetkovine zaštitnice Katedrale nakon čega će uslijediti molitveno bdijenje mladih pred relikvijom sv. Terezije Avilske, koje će predvoditi mladi grada Požege te učenici i profesori Katoličke gimnazije u Požegi čija je sv. Terezija zaštitnica.