Korizmena poruka biskupa Ive

Požeški biskup Ivo Martinović uputio je vjernicima Požeške biskupije korizmenu poruku pod naslovom »Hoće li tko za mnom, neka se odrekne samoga sebe, neka uzme svoj križ i neka ide za mnom.« (Mt 16,24), koju donosimo u cijelosti:

»Započinjemo sveto korizmeno vrijeme kojim nas Crkva na osobit način poziva i potiče da se kroz četrdeset dana molitvom, postom i djelima ljubavi pripravimo za godišnju proslavu vazmenog otajstva muke, smrti i uskrsnuća Isusa Krista, sina Božjega, našega Spasitelja i Otkupitelja, koje je središnje otajstvo naše kršćanske vjere. Korizma nam dakle želi pomoći da u našem vjerničkom hodu prema vječnosti barem na trenutak zastanemo, propitamo svoja životna usmjerenja i ciljeve te kao vjernici svoja srca i pameti iznova usmjerimo prema Isusu Kristu, izvoru naše jedine nade i spasenja.

Korizma i Redovni jubilej 2025. godine

Ovogodišnji korizmeni hod živimo u okviru Redovnog jubileja 2025. godine te kao istinski hodočasnici nade polazimo na svoje korizmeno hodočašće tijekom kojega ćemo se truditi u odricanju od samih sebe odnosno od osobnih navezanosti na prolazno, sa strpljenjem i ljubavlju uzimati svoj križ i prihvaćati žrtve života suočavajući se sa svojim vlastitim slabostima i grijesima kako bismo mogli ustrajno i nepokolebljivo slijediti Isusa Krista i njegov put. Svakodnevna snaga na našem korizmenom putu, osim euharistijskog kruha, jest i Božja riječ koja nam se na osobit način daje korizmenim nedjeljama. Ona nas podsjeća na Božje spasenjske zahvate u vremenu te obilje Božje ljubavi i milosrđa za čovjeka koji svoj vrhunac ima u Isusu Kristu. U isto vrijeme ona nas hrani i potiče da se svakodnevno odupiremo tjelesnim nagnućima te se ravnamo i živimo po Duhu (usp. Gal 5,16-17; Rim 8,13).

Dok vjernički korizmenim hodom pokore i obraćenja idemo ususret vazmenom trodnevlju i Isusovu uskrsnuću, nosi nas živa nada da ćemo i mi jednom s Kristom uskrsnuti (usp. 1 Kor 15,20-22). Papa Franjo nas bulom proglašenja Redovnog jubileja zato podsjeća kako »kršćanska nada ne vara i ne razočarava, jer se temelji na sigurnosti da nas ništa i nitko nikada ne može rastaviti od Božje ljubavi: ‘Tko će nas rastaviti od ljubavi Kristove? Nevolja? Tjeskoba? Progonstvo? Glad? Golotinja? Pogibao? Mač? (…) U svemu tome nadmoćno pobjeđujemo po onome koji nas uzljubi. Uvjeren sam doista: ni smrt ni život, ni anđeli ni vlasti, ni sadašnjost ni budućnost, ni sile, ni dubina, ni visina, ni ikoji drugi stvor neće nas moći rastaviti od ljubavi Božje u Kristu Isusu Gospodinu našem (Rim 8,35.37-39).’ Zato se naša nada ne slama pred teškoćama: ona se temelji na vjeri i hrani ljubavlju, te nam tako omogućuje ići naprijed kroz život.« (Spes non confundit, br. 3). Ovogodišnja korizma i Redovni jubilej neodvojivo su povezani jer nam pomažu da u svom vjerničkom životu ojačamo nadu koja nas vodi k cilju, kako korizmenog hoda, tako i cijeloga našega vjerničkog života.

Zdravo križu, nado jedina!

Tijekom korizmenog vremena u našim se crkvama osobito moli pobožnost križnoga puta koja je u Katoličkoj Crkvi nastala iz duboke vjere i želje prvih kršćana da razmatrajući Isusovu muku i smrt sačuvaju u srcu trajno živ spomen na nju. Počeci ove pobožnosti sežu u Jeruzalem gdje su hodočasnici obilazili mjesta Isusove patnje slijedeći njegove korake na putu prema Kalvariji. No, kako su hodočašća za većinu vjernika bila teško ostvariva, a njihova želja za razmatranjem Kristova križnoga puta ništa manja, povijesne okolnosti oblikovale su ono što poznajemo kao današnju pobožnost križnoga puta. Cilj ove tako jednostavne, a duboke pobožnosti jest da kroz razmatranje Isusove patnje i žrtve na križu svaki vjernik doživi iskrenu povezanost s Kristom i zahvalnost za njegovo djelo otkupljenja/spasenja. Ujedno, ona podsjeća na snagu ljubavi i žrtve te potiče svakoga od nas na strpljivo prihvaćanje i nošenje vlastitih životnih križeva, odričući se sebe i slijedeći Isusa Krista suobličujući se njemu (usp. Mt 16,24; Lk 9,23).

Vjerujem kako će svatko od nas, sudjelujući tijekom korizme u pobožnosti križnoga puta, a osobito u obredu klanjanja križu na Veliki petak, duboko u svoje srce utisnuti poruku križa kojim smo opečaćeni već na svom krštenju. Križ je trajni podsjetnik na Božju beskrajnu ljubav prema čovjeku, ljubav koja se očitovala u najvećoj žrtvi čovječanstva – smrti Sina Božjega, ali i njegovoj uskrsnoj pobjedi nad smrću. Ta ljubav je izvor naše neiscrpne nade jer upravo kroz Isusovu smrt i uskrsnuće primamo obećanje vječnog života. Uskrsnuće potvrđuje pobjedu nad grijehom i smrću dajući nam sigurnost da ćemo i mi, poput Krista, uskrsnuti na novi život. Razumljivo je stoga zašto je sv. Terezija Benedikta od Križa (Edith Stein), čiji je život bio obilježen patnjom i žrtvom, često ponavljala »Zdravo križu, nado jedina!« svjedočeći tako vjeru u križ Kristov kao izvor jedine nade.

Korizma – povlašteno vrijeme nade

Vjerujem da nam je nakon svega sasvim jasna povezanost korizme i Redovnog jubileja u temi kršćanske nade odjelotvorene kroz Kristov križ – znak nade. »Nada se, naime, rađa iz ljubavi i temelji se na ljubavi koja izvire iz srca Isusova probodena na križu: ‘Doista, ako se s Bogom pomirismo po smrti Sina njegova dok još bijasmo neprijatelji, mnogo ćemo se više, pomireni, spasiti životom njegovim’ (Rim 5,10). A njegov se život očituje u našem životu vjere, koji počinje krštenjem, razvija se u poučljivosti Božje milosti i stoga je oduhovljen nadom koja se neprestano obnavlja i koja po djelovanju Duha Svetoga postaje nepokolebljiva.« (Papa Franjo, Spes non confundit, br. 3).

Vrijeme korizme nam je, dakle, darovano kao povlaštena prilika da učinimo promjenu u svom životu (obraćenje), čvršće prionemo uz križ Kristov te molitvom, postom i djelima ljubavi učvrstimo svoju kršćansku nadu koja svojoj izvor i smisao ima u Kristovoj uskrsnoj pobjedi. Vjerujem kako nitko od nas neće dopustiti da dani korizme prolete uludo te ostane zaokupljen brigama vremenitog svijeta, zanemarujući kako je svatko od nas stvoren i pozvan na vječnost.

Neka sva naša korizmena i druga jubilejska nastojanja prati Božji blagoslov. Uz pozdrav nade u Gospodinu«, zaključuje biskup Ivo.