Ponedjeljak jedanaestog tjedna kroz godinu

Dragi vjernici i svi koji sa zanimanjem pratite internetski portal Požeške biskupije!

Tijekom ove Godine Božje riječi »želimo u župama i obiteljima, u skupinama i pojedincima naše Biskupije, usred žurbe i buke svijeta, pronalaziti vrijeme sabranosti i tišine, čitanja i razmišljanja Svetog pisma, da bismo u svjetlu Božje objave bolje razumjeli njegov naum o nama, novim opredjeljenjem živjeli svoj kršćanski poziv, i bili potpunije dionicima spasenja, ostvarenog u Isusu Kristu, jedinom otkupitelju čovjeka.« (Proglas otvorenja Godine Božje riječi u Požeškoj biskupiji).

Radi toga, pored nedjeljnih cjelovitih liturgijskih čitanja i njihova razmatranja po metodi lectio divina svakodnevno stavljamo na našu biskupijsku web-stranicu evanđelje koje se toga dana čita u svetoj misi, kako biste odvojili određeno vrijeme i u svojim ga domovima čitali, zatim uz pomoć malog komentara koji ga slijedi razmišljali i njegov sadržaj usvojili za život, te zaključili s dodanom molitvom.

Neka na taj način Božja riječ u trenutnim životnim okolnostima bude svjetiljka, ohrabrenje i utjeha na našem životnom putu.


Čitanje svetog evanđelja po Mateju (Mt 5,38-42)

U ono vrijeme, reče Isus svojim učenicima:

³⁸ »Čuli ste da je rečeno: Oko za oko, zub za zub! ³⁹ A ja vam kažem: »Ne opirite se Zlomu! Naprotiv, pljusne li te tko po desnom obrazu, okreni mu i drugi. ⁴⁰ Onomu tko bi se htio s tobom parničiti da bi se domogao tvoje donje haljine prepusti i gornju.

⁴¹ Ako te tko prisili jednu milju, pođi s njim dvije. ⁴² Tko od tebe što zaište, podaj mu! I ne okreni se od onoga koji hoće da mu pozajmiš.«


Poticaj na razmišljanje

Peta antiteza sastoji se u takozvanom „zakonu odmazde“ (Izl 21,24; Lev 24,19s; Pnz 19,21), čije postojanje je potvrđeno u svim drevnim kulturama (usp. Hamurabijev zakonik iz 18. st. pr. Kr.). On se temelji na načelu naknade i na zahtjevu da se nadoknadi počinjenu štetu, i taj način onemogućuje osvetu (usp. Post 4,23s). »Dokidajući tu uzajamnost, naš Gospodin sasijeca grijeh u korijenu. U Zakonu je kazna, u Evanđelju milost. Ondje se kažnjava grijeh, a ovdje se iskorjenjuje sâm izvor grijeha« (sv. Jeronim). Isus, dakle, poučava da budemo velikodušni, da se osvetničkim duhom i nestrpljivošću ne opiremo onome tko nas dovodi u kušnju, dobro znajući da se na taj način razbija spirala nasilja i prepotencije. Pa i onda kad to dovodi u pitanje sigurnost vlastite osobe i vlastitih dobara, počevši od vremena. Spominjanjem gornje haljine (ogrtača) ukazuje se na odjevni predmet kojim su se ljudi štitili od vremenskih neprilika i kojim su se pokrivali tijekom počinka. Milja označava dužinu hoda koji je bio dopušten u dan subotnji. Ovo će Isusovo naučavanje preuzeti sv. Pavao: »Nikome zlo za zlo ne vraćajte… Ne daj se pobijediti zlom, nego dobrim svladavaj zlo.« (Rim 12, 17. 21).

»Evo što je prije svega izvrsno u tim zapovijedima«, tumači sv. Ivan Zlatousti: »dok nas uvjeravaju da podnosimo zlo, istovremeno onoga koji vrijeđa ljubav poučava krepostima i mudrosti«, kad vide naše nesebično i velikodušno ponašanje. »Krist želi da njegovi učenici budu kao sol, koja čuva sebe samu i ujedno zadržava druge tvari s kojima biva pomiješana«.


Molitva

Gospodine, kako mi je teško prihvaćati poraze u mom životu. Kako sam ljubomoran za moje vrijeme, na moje stvari, na moje zdravlje, na moje ideje, kao da sam njihov apsolutni gospodar koji s njima može raspolagati po miloj volji. Nesposoban sam popustiti, pokoriti se, igrati igru drugoga. Stalno zauzimam obrambeni stav i štitim svoja prava (stvarna ili umišljena), umišljajući si da uvijek imam pravo, da nikad nisam u krivu, da mi uvijek polazi za rukom nametnuti se. A ti od mene tražiš da živim razoružan, da se hvatam u koštac s onim što je nemoćno, nesigurno, neuspješno, gubitničko. Da se hvatam u koštac s križem. Gospodine, daj da shvatim da »ono najbolje od sebe pronalazi onaj koji prihvaća gubiti« (B. Häring).


Tijekom dana više puta ponovi i živi riječ:

» Ne okreni se od onoga koji te treba « (usp. Mt 5,42).